onsdag 22 mars 2017

31 dagars utmaningen: 10 favoritlåtar

Dag 22 i 31 dagars bloggutmaningen handlar om mina 10 favoritlåtar.

Det är ingen speciell ordning på låtarna, och jag måste säga att det var svårt att välja bara tio låtar. Några av banden är det hela album jag älskar, och att välja en låt var riktigt, riktigt svårt.

Jag lägger till en Spotify spellista i slutet av inlägget.


Jag kommer ihåg första gången jag hörde Die Antwoord och såg den här videon. Det var på en fest ca 2012. Videon är så himla märklig, samma sak med låten. Efter att jag såg dem på Reading Festival 2014 har jag lyssnat på dem massvis. 

När jag var tonåring var jag stort Evanescence fan, speciellt under Fallen eran. My immortal är en så otroligt vacker och sorgsen låt, hur kan man inte älska den?

Att välja en Fall Out Boy låt var riktigt svår. Jag tror det är den här eller Dance Dance som är den första jag hörde. From Under the Cork tree och Infinity on high är två av mina favorit album. Låtarna är otroligt sjungvänliga och låtnamnen är märkliga, men ganska underhållande. 

När Playstation 2 kom ut fick jag och mina syskon den i julklapp. Med i paketet var ett spel som heter Kingdom Hearts. Denna här låten är med och den är så otroligt vacker, men åh så sorglig. Jag får verkligen tårar i ögonen när jag hör den. 

My Chemical Romance har varit en favorit ända sen jag hörde Gerards röst (och såg hans ansikte) i videon till Helena. Hela albumet till Three Cheers for Sweet Revenge är väldigt bra, och Thank you for the venom är en favorit. 

Jag började lyssna på Panic! At the Disco i samma veva som FOB. Första låten jag hörde med dem var I write sins, not tragedies, och sen var jag fast. Den andra videon jag såg var Lying is the most fun a girl can have without taking her clothes off, och den berättar verkligen en liten historia.

Första gången jag hörde A perfect circle var till soundtracket till filmen Underworld (älskar den). Jag började lyssna på Judith och gillade den massvis. Älskar texten och rytmen i låten. 

Förra året var det tio år sen My Chemical Romance album Welcome to the Black Parade kom ut, och en musiktidning skapade ett nytt album där de bjöd in olika artister för att göra en cover på varsin låt från Black parade. När jag hörde twenty one pilots version av Cancer så blev jag förälskad. Herremin så fin den blev (den var fin från början också). 

Two Door Cinema Club har spelat nästan varje år som jag har varit på Reading Festival, och jag förknippar dem med sommar, sol, festival, sitter på gräset med vänner och dricker. Allt som är bra med sommaren helt enkelt. 

Jag verkligen älskar Mitt hjärta blöder av fröken Maggio. Men hon gör ju massvis med bra ont i hjärtat låtar. 

Här är spellistan på Spotify för den som vill lyssna lite lättare än genom youtube. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...