torsdag 17 maj 2018

17. mai er jeg så glad i...

Idag er det Norges nationaldag. Den firas väldigt stort här i landet, oftast med champagnefrukost, att gå i tåg och vifta med flaggor, lekar på skolor, äta glass och ha det trevligt. I år kommer inte vi att fira i Norge, jag och mannen är på resande fot, men kommer säkert hitta på något festligt för det.

Här kommer lite tips till 17. mai i Oslo: 
  • Ha en champagnefrukost med dina vänner. Det finns en hel del grupper på Facebook som mer än gärna tar med främlingar på firande. Kollade till exempel Svenskar i Oslo och se om de har någon öppen fest. 
  • Undvik centrum. Det är helt sjuka mängder folk i centrum den här dagen. Alla barnskolor går tåg längs Karl Johan för att hälsa på kungafamiljen, och barnens familjer är i centrum för att se på och hämta sina barn när de gått runt. 
  • Ska du mot förmodan i centrum, boka bord. Alla uteserveringar är fulla och många har bokat bord sedan länge. Är ni få så kan ni kanske få ett bord om ni har tur. 
  • Ha det kul. Det kommer att vara massa folk, men de allra flesta är väldigt glada den här dagen.  


Tänkte visa upp de 17 maj som jag har firat. Om du trycket på året innan bilden kommer du till det inlägget från det året. 

2010
Det var den första 17 maj som firades efter att jag flyttade tillbaka till Norge. Vi gick i tåg och åt god mat. 

Här är de jag firade med 2011, mina systrar och en kompis till min syster. 

Första gången jag firade med Martin. Vi gick i tåg och åt massa god mat hemma hos oss på Helsfyr.

Jag och Martin firade hemma hos några vänner i Ski. Vi kollade på tåg, var småfulla innan tolv och hade det väldigt kul. Kommer ihåg att det var på en av bilderna från den här dagen jag kände att jag såg vuxen ut. På kvällen for vi in till Oslo och gick på fest.

Jag hade precis opererat bort mina halsmandlar fyra dagar innan, så kunde inte äta fast mat, dricka eller prata. Vi firade med folk vi gillar och hade det riktigt bra. På kvällen var vi på fest med samma folk som året innan. Måste säga att vara nykter och inte kunna prata på 17 maj var aningens drygt. Men var verkligen en minnesvärd kväll. 

Det här året blev det ingen speciell firande. Min syster hade bjudit hit min farmor och farfar, och de bodde med oss, så vi firade med dem. Jag och Martin kom oss in till stan och kollade på tåg, hängde vid Vålerenga skola och hade sen middag hemma hos oss. 

P5170058
Vi firade med några av mina närmsta vänner (i huvudsak på deras takterass). Var en väldigt lyckad dag. 

P5170051
Vi firade igen med vännerna på taket. Är verkligen synd att vi inte ska fira med dem i år. Vi får ta det igen nästa år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...