tisdag 5 september 2017

Reading Festival: torsdagen

Här kommer bilderna från första dagen i England, som rubriken säger så var det torsdagen.

Vi väntade spänt på flygbussen som var lite försenad. Vi hade valt att ta en senare buss för vi skulle ändå hinna med lite shopping och komma på flyget i tid. Men det hjälpte inte direkt när bussen inte ens var i tid.

Det var en väldigt fin soluppgång den dagen.
Vi hade lyckats boka säten utan fönster, så tog inga typiska ut genom fönstret bilder från flygplanen. Jag sov stort sett hela flygresan ändå.

Otroligt glada när vi kom fram. Tyvärr fick vi vänta länge på nästa tåg, men då hade vi turen att vara första station, så vi fick sittplats. Tåget från Gatwick till Reading tar lite över en timma och stoppar vid stort sett alla stationer. När det är festival i Reading är tåget alltid fullt, och så himla kul är det inte att stå trångt och länge.

Älskar naturen i England. Vet att Norge har vacker natur, men känner att jag blivit van vid den kring Oslo.

Framme i Reading skulle vi och alla andra som kommer från utanför Stor Britannien, hit till Hexagon för att hämta ut våra festivalbiljetter. De skickas inte ut till de som bor i utlandet av säkerhetsskäl.

Efter att ha stått i kö och väntat på att de skulle hitta rätt kuvert fick vi våra biljetter och var redo för lunch. Det var visst många som hade fått förstörda biljetter och var tvungna att kontakta företaget vi köpt biljetterna ifrån för att få nya.

Vi såg det här stället som vi inte sett förr och bestämde oss för att äta där.

De öppnade precis när vi kom till dörren och inredningen var extrem. Var så himla mycket av allt. Hörnet uppe till vänster hade bland annat velour täckta väggar.

Min fina man.

Stället var supermysigt. Var mycket att se på, men väldigt trångt mellan borden. Är glad att det inte var fullt, för hade aldrig klarat av att komma mig igenom mellan borden (se hur nära grannbordet var oss).

Vi beställde in hamburgare och sötpotatis fries. Var otroligt gott och väldigt billigt.

Efter att vi handlat snacks, frukt och dricka tog vi en taxi till White Camping där vi skulle bo under helgen. Vi hade hyrt tält och så via Pink Moon Camping som har sin egen del med massvis av tält, små hus, egna toaletter, duschar och ett matställe.

Vi hade hyrt ett två mans tipi som lätt hade rymt fyra personer. Måste säga att det var väldigt skönt att ha ordentligt med plats att röra sig på och ha plats till våra saker.

Vi vilde lite grann i tältet innan vi skulle gå mot festivalområdet för att se vad som fanns där.

Här är en liten del av Pink Moon Camping.

När vi var på festival i 2015 kunde man komma in i festivalområdet även på torsdagen för att utforska butikerna och åka karuseller. I år har de ökat säkerheten, så det var stängt in till området dessvärre. Men vi hittade en bar utanför som var öppen och hängde där lite grann.

Var en hel del folk som hände där med.

Tillbaka till campingen hade vi med oss stolar och hände utanför tältet med lite dricka och musik.

När vi blev hungriga gick vi till The Muffin Man för att köpa lite middag.

Den var riktigt god, men själva brödet blev lite väl torrt.

Sen var vi riktiga tråkmånsar och la oss tidigt. Somnade med en gång.