fredag 17 maj 2019

Miyajima del 3

DSC_2446x
Att gå upp mount Misen var ett misstag. Var så himla nära döden och hade en puls på absurt högt. Men utsikten alltså. 

DSC_2455
När vi kom upp till ett tempel satte jag mig på en bänk för att vila och få ned pulsen lite grann. Martin gick omkring och filmade massa. 

DSC_2465x
Var så många sådana figurer som gjorde lite olika saker. 

DSC_2484x
Det var folk som hade lagt pengar vid de här statyerna. 

DSC_2472x
Vid Reiko hall tittade vi på den eviga flamman. Elden har brunnit konstant i 1200 år. 

DSC_2496x
Här började vi närma oss toppen. Jag flåsade massvis och såg ut som en hummer. Hjälper inte att det var mycket sol, så började bli lite bränd. 

DSC_2502x
Så himla fint. 

DSC_2510x
Där var det vi började. 

DSC_2518x
Det blåste massvis, så fick hålla koll på kjolen. 

DSC_2530x
Martin såg obrydd ut. 

DSC_2542x
Sen var det dags att gå ned. Fick packa bort kameran p.g.a. risk för att ramla. Det var helt sjukt brant ned och trappan var värdelös. Mina knän böjde sig åt alla håll och kanter, mina lår ville dö och tillslut var jag stående endast av ren vilja. Var på väg ut för kanten en gång, då började Martin hålla mig fast i ryggsäcken så jag inte skulle göra det igen. Ramlade på rumpan en gång (var ramla på rumpan eller vricka foten igen, så valde rumpan). 

DSC_2572x
Det var helt jävligt ned. Rent fruktansvärt. Var inga toaletter, så var inte i bra humör när vi kom ned. Sprang in på första bästa toan och möttes av det här. Skulle gärna haft en liknande trädgård. 

DSC_2576x
Miyajima är känd för sina ostron, så vi gick till ett av de mer kända ställena, Yakigaki no hayashi. De hade akvarium där de odlade lite ostron och visade hur stora de var i de olika åldrarna. 

DSC_2579x
Yakigaki no hayashi var det första stället att servera grillade ostron, så det testade vi. Det var gott, men ingen av oss är superfan av ostron, så vi är nog inte rätt folk att fråga. 

DSC_2584x
Hiroshima är kända för den här desserten. Är som en pannkaka med fyllning i formen av ett blad. Väldigt gott. Vi köpte med choklad i, men röda bönor är nog den populäraste. 

DSC_2599x
Skaffade mig en kompis. 

DSC_2590x
När vattnet ändrades flockades folk på stranden. Massa turister utforskade tori porten som nu var torrlagd och lokala folk som plockade ostron. 

Vi tog färjan över till fastlandet och utforskade Hiroshima lite grann. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...