torsdag 13 juli 2017

Bullet journal

Juni för mig innebär att jag köper en ny kalender då den tar slut den månaden. Jag har köpt en kalender som är specifik för barnehagelärare för att ha koll på jobbet och planerna där lättare, men behöver också en som är för mig. Jag har hört talas om bullet journal länge, men har aldrig helt satt in mig i det. Nu när jag ändå skulle starta på nytt tänkte jag att det kunde vara kul att göra en egen.

Bullet journal så behöver du en skrivbok, helst en med punkter på sidan istället för ett rutnät eller linjer. Du skapar listor och scheman som passar för dina egna behov vilket gör att varje bullet journal blir unik. På nätet och diverse facebook-grupper verkar det vara mest vanligt att göra en månad i taget för att kunna anpassa boken efter ens behov. Jag har valt att göra klart juli-december med en gång, men jag har förberett mig genom att göra listor om vad varje månad ska innehålla. Exempelvis så fick augusti sin egen del för när vi ska ut och resa och december har fått en egen översikt till julklappar och en julklapps budget. 

Att sitta och göra klart boken har varit riktigt spännande. Jag har valt att göra min väldigt enkel nu som det är första gången och har ingen speciell design i den. Varje månad har fått sin egen startsida och jag försöker hålla teman som passar till månaden. 

Jag hade beställt hem ca 30 washitejp rullar från Ebay som jag använder för att dekorera sidorna.  

DSC_9309x
Här är det jag använder mig av. Washi-tejp, highlighters, en tunn svar penna och en skrivbok från Moleskine. 

DSC_9329
Varje vecka har fått sitt eget uppslag och varje månad har fått sin egen färg. Augusti är till exempel orange och november är blå. Den tunna tejpen med blad ska dela varje dag. När jag beställde den rullen var det 10 olika mönster, men jag fick tio rullar med samma mönster. 

Får se om jag fortsätter med Bullet Journal när december är färdig. Finns många spännande designs att prova ut. Sen funderar jag på att ordna en till alla resor. Något att spara på som minnen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...