tisdag 30 maj 2017

Mina bästa festivaltips del 1: Packning/kläder

Sommar och sol, och festivalsäsongen är i gång. För min del är det inget undantag, det blir att resa till Reading festival i England för mig och Martin.
Jag har tänkt att dela med mig av mina bästa tips, uppdelat i fyra delar; Packning/kläder, Resa, Camping, och Festivalområdet. Mina tips kommer nog vara mer inriktade på Reading festival, men de går nog att ta med sig på andra festivaler.
Mina tips riktar sig också in på om du ska tälta, har du lyxat till det med hotell eller annat boende som inte innebär tält, så kan du nog se bort från tipsen. 

PACKNING

DSC_3971

1. Packa lätt och smart. Tänk på hur du kombinerar dina plagg. Jag har oftast med mig en kjol, en klänning, ett par shorts och sen några t-shirts som går att matcha med underdelarna. Allt för att inte ha med mig halva min garderob.

2. Packa billigt. Jag har inte med mig några dyra saker till Reading, för det är lätt hänt att det blir borta eller går sönder. Vi brukar gå förbi Primark och handla småsaker (och ibland lite extra kläder) innan vi går in i festivalvärlden. 

IMG_0352

3. Ha med minst 3 par skor. Jag har med mig flipflops för att ha på mig till och från toaletten och duschen (det är många som delar på dem och alla är inte friska om fötterna). Ett par sneakers om det är torrt (Reading är på en leråker) och stövlar/boots om det skulle vara vått. Sandaler är säkert supersnyggt, men inte lika skönt om du måste gå igenom lera (och förhoppningsvis endast lera) eller blir trampad på tårna.

4. Det är varmt på dagen, svalt/kallt om kvällen och kallt om natten. Tänk på att ha med en tröja in på festivalområdet (om du inte vill gå tillbaka till tältet och missa något band), för det blir kallt om kvällen. Om nätterna sover jag med ullstrumpor, tunna pyjamasbyxor, linne och fleecetröja som är hög i halsen. Har du inte en bra sovsäck så blir det väldigt kallt om natten.

IMG_0300

5. Kom ihåg en regnjacka eller poncho. Det kommer att regna, och det är inte skönt att bli blöt och kall. De säljer ponchos inne på området, men de tar slut med en gång vid regn och kostar en hel del. Min regnponcho kommer från H&M Fashion against aids kollektion i 2012. Den håller fortfarande riktigt bra, och tar liten plats i väskan + att jag verkligen syns bland folk med den på. 

6. Ta med en battery pack eller två och ha telefonen i flygmodus när du inte använder den för att spara på batteri. Det finns ställen där du kan lämna in telefonen för att ladda i en timma eller så mot betalning, men det är ganska osmidigt om du vill ta bilder eller tappar bort dina vänner. I Pink Moon har man kunnat hyra en battery pack, och i år finns det laddpunkter i området där du köper en battery pack och sen byter in mot en ny fulladdad. Väldigt smidigt och enkelt.

7. Svarta sopsäckar/stora soppåsar + mindre plastpåsar. De kan använda till mycket, inte bara för att kasta skräp. De tar inte mycket plats och är helt ok att sitta på om det är vått eller lerigt. Jag har oftast sorterat mina kläder smutsigt/rent i vanliga plastpåsar, så de inte blandas i väskan. Sen när vi reser hem försöker jag sätta mina leriga skor i en plastpåse i väskan och använda ett par rena skor när vi reser.

DSC_2545

8. Skönhetsprodukter. Alla kommer lukta skunk, men ta med våtservetter och deo. Man kan ju försöka i alla fall. Jag försöker att ha med mig bassminkprodukter, det är sällan jag kör på ett full face när jag är ute och reser. Men tänk på solkräm eller andra produkter med solfaktor. Även om man är i England så kan man bränna sig (jag har gjort det, massvis av gånger). Torrschampoo räddar dagen när håret ser riktigt risigt ut. Ta med hårsnoddar och bobby pins om du vill fixa håret. Tänk reseprodukter när det kommer till till tvål, schampoo, balsam, tandkräm, munnskölj. Det tar mindre plats i väskan, och glömmer du det eller kastar det innan du reser hem så har det inte kostat all världen. Och glitter. Packa för all del ned allt som glittrar. 

9. Fanny pack/bumbag eller cross body väska. Ett år hade jag med mig en Fjällräven Kånken, aldrig igen. Det var fruktansvärt otympligt och jag hade noll kontroll på mig väska. Har du en bumbag får du plats med det mest nödvändiga, och du har båda händerna ledigt. Samma med en cross body väska + att den kan vara lite större = du får plats med mer saker. I min väska har jag med mig: kamera (digital + film), en liten plånbok, regnponcho, vattenflaska, godis, öronproppar, plåster och smärtstillande. Sen är det skönt med plats att ha det du köper någonstans än bära det i händerna. Men se efter vad du har för behov när det kommer till sort och storlek.

10. Jag och Martin köpte varsin mikrohandduk. Otroligt värt det. Den tar ingen plats alls i resväskan, väger ingenting och torkar både kroppen snabbt och när den ska torka. Finns inget värre än fuktiga hemska handdukar i ett tält...

P8270055

11. Första hjälpen kit. Du kommer att skada dig på festival. Om du så ramlar eller får skavsår, eller är allmänt klantig så kommer något att hända. Då är det himla fint att ha egna saker (plåster och så vidare) i närheten. Även om det finns personal som har det man behöver, känns det skönt att kunna fixa det själv.

12. Antibac. De känns bra att ha det med. Och toapapper. Det finns i Pink Moon Camping, men det kan vara smart att ha med lite grann in på området.

13. Packa med ett set med rena kläder för resan hem. Sjukt skönt att slippa lera när man ska hem.

Har du några bra festivalpackningstips?

1 kommentar:

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...