torsdag 9 februari 2017

6 musikvideor jag gillade som yngre

Jag växte upp när MTV fortfarande spelade musikvideos större delen av dagen, när helgmorgonens absoluta måste program var Top 10 at 10. Jag är glad att jag växte upp med det, då hörde jag på massvis av olika genrer, nu är det mer att jag hör på min musik på Spotify och där är det lite nytt. 

Det är verkligen några musikvideos som jag kommer ihåg bättre än andra, nästan så bra att jag kan säga tid och datum jag såg dem. Tänkte dela sex videor jag kommer ihåg extra bra från när jag växte upp.


När jag var fem eller sex år kommer jag ihåg att jag verkligen älskade Green Day Basket case videon. Det var så himla fina färger och det var så glada masker i videon. Sen vad låten handlade om hade jag inte den minsta lilla aning om. 

Nästa på listan får bli en till Green Day låt, nämligen Minority. Igen, jag visste inte vad låten handlade om, men det var då fina ballonger. Jag var visst lättimponerad som barn. 

Denna här videon kommer jag ihåg som obehaglig. Den skrämde mig verkligen. Sen kommer jag ihåg att jag tyckte att tjejen var dum som grillade Barbien. Ville inte hon ha den kunde jag ta den. 

Detta är ännu en låt jag inte hade en aning om vad den handlade om. Jag kommer ihåg att jag tyckte synd om barnen, var fascinerad över att hon var guld målad och var lite smått rädd för hundarna och soldaterna. Men jag älskade att se på denna videon. 

De nästa två videorna är lite nyare, och var mer en upptäckt som tonåring.

Jag hade hört My Chemical Romance innan jag såg videon Helena ( I'm not okay spelades på radion i spelet Burn Out Takedowns). Jag började fangirla som bara den över sångaren Gerard Way. Han var bland det snyggaste jag hade sett (hej ytlig) och jag älskade sången, videon, och inte minst namnet Helena (mitt mellannamn). Det var efter den här låten jag blev världens My Chem fan och albumet Three Cheers for Sweet Revenge är ett av mina favoriter. 

Kommer ihåg att det var en dag när jag slötittade på MTV och The making of... var igång. Fick då se när de gjorde videon till I write sins, not tragedies. Det var första gången jag hörde talas om Panic! At the Disco vad jag vet, och jag föll för dem. Eller tja, låten och sångaren Brandon Urie. Vad kan jag säga? Var väl 15-16 år och full av hormoner. Och så var det jag blev ett stort fan av Panic och jag älskar albumet A fever you can't sweat out. 


Har du någon speciell låt eller video som du kommer extra bra ihåg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...