måndag 12 oktober 2009

Ghostgirl - Rest In Popularity


Ghostgirl är en utav mina nya favoritböcker. En alldeles underbar goth/emo chicklitt.

Boken handlar om Charlotte Usher som bestämt sig för att det här året på Hawthorne High ska bli annorlunda. Charlotte har tränat under sommaren för att passa mer in, klippt sitt hår och bara allmänt gjort en total omstyling av sig. Så det här året ska Charlotte minsann bli en av de populära och få Damen att märka henne.

Och allt verkar gå bra om det inte vore för att hon kvävs till döds av en gummibjörn. Men det stoppar inte Charlotte utan hon måste bara bli lite mer kreativ.


Ghostgirl är rolig och charmig. Tonya Hurley skriver på ett bra och förstårligt sätt. Hon beskriver allting bra så man får en bra bild av hur alla karaktärer ser ut och hur miljön är.

Sedan blev jag lite glad när hon nämner ett par av mina favoritband. Inte bara direkt i texten utan även som ordvitsar. Till exempel påminner skolans namn om Hawthorne Heights (men det kanske bara är jag som tycker det) och under balen utbrister en kille Panik på diskoteket (men på engelska så klart).

Boken innehåller en alldeles perfekt dos med vänskap, kärlek, humor och död. Ghostgirl är verkligen en bok man ligger och små fnissar till och inte lägger ifrån sig förrän den är utläst.

Om jag kunde gifta mig med en bok skulle det bli denna. Och en sak säger jag bara. Måste. Köpa. Bok. Nummer. Två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...