måndag 21 april 2008

Anorexia

Var inne på aftonbladets hemsida och läste dagens nyheter. Kom då över den här artikeln http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2239224.ab .
Anorexia. Det låter verkligen inte bra. Och det är det inte heller. Att man får en sådan skev bild av sig själv så att man tycker att man är tjock när man i själva verket är underviktig, är verkligen inte hälsosamt.
Jag har en kompis som har en typ av ätstörning. I artikeln står det flera olika symptom på anorexi, och tyvärr så stämde några av dom in. Det gör mig inte glad. När jag äntligen fått henne att sluta skada sig själv, så händer det. Hon har rasat drastiskt i vikt, hon har som sagt skadat sig själv, hon kan inte äta 'vanlig' mat utan lever i princip bara på godis. Och det är verkligen inte hälsosamt. Och tyvärr kan man inte hjälpa en person som skadar sig själv på något sätt, om inte den personen själv vill det. Då går det bra. Om inte så kan det bli krångligare och personen i fråga kan bli värre, och det vill man ju inte.
Jag själv vill verkligen gå ner i vikt. Det här med att svälta sig själv har varit i tankarna. Det verkar ju gå så fort, men jag vet att det inte är bra för en. Det är konstigt att man utsätter sig för något amn vet man inte kommer att må bra av. Helt sjukt. Men nu har jag börjat röra på mig mer. Cyklar ibland och är ute och går. Och sakta men säkert så går det neråt. Bara jag inte blir ett slags träningsfreak så ska det nog bra.
Nu vet jag inte om hon blir så glad på det här inlägget. Men säger hon till så tar jag bort den på direkten...

4 kommentarer:

  1. Du glömde nämna Dextro & Powerade :) nä men jag tycker det är skönt att veta att du bryr dig faktiskt, skulle ställa upp för dig i alla väder och jag tycker du stöttar mig så fruktansvärt mkt, vet inte hur du orkar ibland!

    SvaraRadera
  2. Stötta henne!
    och glöm inte att ta hand om dig själv. :)
    kram!

    SvaraRadera
  3. kan hon ha ednos. det är en blandning mellan de olika typerna av ätstörningar. stötta henne och kommentera inte hennes utseende, säg till hennes mamma och pappa. det är det bästa du kan göra.

    SvaraRadera
  4. Hej, jag kom in på din blogg av en slump. Såg bara att den var anorexi-relaterad och tänkte se hur din kompis mår idag? Jag var sjuk för några år sedan och är idag helt frisk. Peppar andra tjejer runt om i landet och ville bara säga hej. så Hej!

    Kram

    SvaraRadera

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...