onsdag 5 juni 2019

När vi besökte mount Takao

En lördag bestämde vi oss för att göra som andra Tokyo-bor en fin helgdag, nämligen resa utanför centrum för att gå upp och ned för mount Takao.

Det var så vackert med alla färger.

Vi fuskade lite och tog linbanan upp.

Och möttes av den här utsikten.

I början var det väldigt folksamt.

Vi besökte en liten park med bergsapor och en liten botanisk trädgård som hade den här utsikten över Tokyo.

Se så fint.

Det var så mysigt att gå omkring och titta på blommor som annars växer på höga höjder och ställen som är lite svåra att komma åt.

Något från Tim Burton.

Vi satt lite här och vilade och tittade ut på skogen.

Sen gick vi vidare och passerade tempelportar.

Denna här trappen var så himla jobbig. Det var en pappa och dotter som körde sten, sax, påse för att göra det lite roligare att komma upp. Den som vann fick ta ett steg upp, den som förlorade stod kvar på samma steg.

Sen gick vi en väg där det bara var lokalt folk som gick, vilket gjorde att det var väldigt lugnt.

Men sen kom vi upp till toppen och var trötta och lite hungriga. Vi tänkte inte på att packa med oss lite mat, så Martin köpte glass och något lätt att äta. Vi hade den här utsikten medan vi åt.

Tok bild med skylten som markerade toppen.

Sen kunde vi se mount Fuji i fjärran.

När vi skulle gå ned ville Martin gå över den här hängbron. Stigen vi gick på var inte alls som vägen upp, men det gick bra. Vi gick bara väldigt, väldigt försiktigt ned.

Väl nere igen blåste det lite grann så det blev en storm av ljusa sakura blad.
Martin besökte ett onsen, men jag hatar varmt vatten att bada i, så jag satt på en bänk i skuggan och vilade lite grann.
När vi skulle till centrum tog vi fel tåg, så det tog över två timmar in till stan igen.
Inne i stan for vi till Akihabara och tittade runt. Var förbi Square Enix caféet som finns där och tittade lite innan vi gick till ett grillställe och åt middag. Vi fick en grill på bordet och allt man kan tänka sig att grilla. Luktade hemskt efteråt, men maten var god.