tisdag 12 mars 2019

Akerselva och ostkroksdagen

DSC_5768
Söndagen för två veckor sen var det ostkroksdagen. Mathallen i Oslo skulle ha specialmeny där många av deras matställen hade ostkrokar i sina recept. Jag verkligen älskar ostkrokar och var väldigt peppad på det här. Jag lurade med mig Martin ut och gå längs Akerselva, så vi började dagen uppe på Nydalen. 

DSC_5793
Att gå längs Akerselva, speciellt på söndagar, är något som många Oslobor gör. Man går bland annat förbi gulliga små hus. 

DSC_5808
Och en liten elefant som ser lite ledsen ut. 

DSC_5813
Denna här har jag inte sett förr, men den kan gått och väl varit där ett bra tag. Den låg lite gömt bak en vägg motsatt riktning mot det vi gick. 

DSC_5844
Lampskärmar i ett träd. 

DSC_5849
Den här noterade jag för första gången när jag och Fröydis var ute på lysvandring langs Akerselva. 

DSC_5857

DSC_5861
Framme i Mathallen fick vi massa gratis ostkrokar, ostkroktång och en stressboll i formen av en ostkrok. 

DSC_5867
Det var som vanligt massa folk som var i mathallen, säkert lite extra med tanke på ostkrokedagen. 

DSC_5869

DSC_5876
Jag ville ha mat härifrån, och stod snällt sjukt länge i kö. 

DSC_5871
Jag skulle testa deras pulled pork toast med ostkrokar. 

DSC_5878
Och fick detta här. Hade ju hoppats på att ostkrokarna kanske var i varmamackan och inte runt, men jaja. Då vet jag det till nästa gång. 

DSC_5882
En toaselfie. 

DSC_5895
Vi gick sen vidare mot Blå för att kolla på söndagsmarknaden. 

DSC_5900
Jag hade på mig en ny klänning från Monki och kände mig ganska så fin. 

DSC_5903
Vi kollade på lite konst innan vi kollade in själva marknaden och köpte 3 fotografier. 

DSC_5906
Var en liten pod med en person i vi Bortenfor. 

DSC_5909
Jag är ganska säker på att Hausmania fått ny färg, men kan också ha missat att det hände för en stund sen. 

 Sen skulle vi på middag hos mamma. Blev bjudna på semlor och fastelavensbollar (som semlor, fast med sylt istället för mandelmassa). 

Mamma hade hittat den här gamla bilden på mig. Bilden är från när jag gick i ettan. 

Vi spelade ett quiz spel med 80-tals tema. 

När vi kom hem tittade vi bara på film. 

2 kommentarer:

  1. Jag gillar inte ostbågar, men älskar semlor däremot! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ostbågar som är livets snacks. Semlor är också smaskiga.

      Radera

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...