onsdag 18 april 2018

Turist i egen stad - norskt folkemuseum

I söndags var det Turist i egen by. Det blir utdelat gratis Oslo pass som ger en tillgång till museum i Oslo och gratis kollektivtrafik. Tidigare har man varit tvungen att hämta ut biljetter på rådhuset, men nytt i år var att man kunde boka en kod via nätet och ladda ned deras app. Mycket smidigare än att stå i kö i ganska så lång tid. 

Martin skulle dessvärre jobba den helgen och kunde inte följa med, så jag tog med mig en vän istället. Hon ville gärna till norskt folkemuseum och se i alla husen och jag följde gärna med dit. 

DSC_4388
Vi började med att kolla på gamla leksaker. 

DSC_4405
Vi stod länge och kollade på det här dockskåpet. Det var så välinredd och helt otroliga detaljer (se spetsduken). 

DSC_4401
I samma byggnad var det en utställning om samerna och hur de lever. 

DSC_4448

DSC_4410
De hade en ny utställning om selbuvantar och serverade selbublåost och spelade väldigt norsk musik i huvudbyggnaden. 

DSC_4417
Vi kollade också på lite saker från olika kyrkor. 

DSC_4420
Som den här guldplattan. 

DSC_4429
Eller den här kronan. 

DSC_4468
Vi gick in i nästan alla hus för att se hur de var inredda. Något som var nytt var alla glasdörrar överallt. De flesta husen hade bara rep, men gissar på att det var en hel del personer som satt i möblerna. 

DSC_4479
Inne i huset som var gett i present av Vinmonopolet (norska systembolaget) hittade vi en creepy docka. 

DSC_4485
Det var visst meningen att visa upp ett destilleri kom vi fram till, men det var inte det vi tänkte på. 

DSC_4503
Vi besökte en gammal kiosk och såg på gammalt godis. Undrar om de har sparat på de gamla förpackningarna eller om det är nytryckt och ska se gammalt ut?

DSC_4514
I en gammal lägenhetsbyggnad visade de upp målarfärg och lite hur man blandar. 

DSC_4519
I samma lägenhetsbyggnad visade de upp olika lägenheter från olika tidsepoker. I den ena från 70 eller 80-talet visade de bilder hur det faktiskt hade sett ut i lägenheten och jag måste säga att de har gjort ett riktigt bra in i minsta detalj med att få det så likt som möjligt. 

DSC_4548
På bottenvåningen var det ett gammalt Vinmonopol. Under andra världskriget var det visst inte kösystem för det fungerade inte. 

DSC_4553
Jag var alldeles för varmt klädd den dagen, är verkligen skönt att våren plötsligt kom. 

Vi besökte ett till museum innan vi for hem, visar upp det en annan dag. 

2 kommentarer:

  1. OJ vilken härlig museum!!! Mitt hjärta klappar extra mycket med allt med samer att göra så det blev extra klappningar när jag kom till samer här =)... dessa folkmuseer gillar jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett helt fantastiskt museum. Ska komma mig dit igen i sommar och fotografera och kanske filma lite grann.
      Känner att det är så viktigt att lära sig om samernas kultur. Även om jag växt upp i Norrland, med familj från Kiruna, så vet jag otroligt lite om samerna (men har lärt mig mer nu när jag blivit äldre)

      Radera

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...