onsdag 10 juli 2019

En dag i Tivoli och en regnig båtresa hem

Måndagen var sista dagen i Köpenhamn och de timmarna vi hade i staden innan båten gick skulle vi spendera hos Tivoli. Varken jag eller Martin hade varit där förut, så det skulle bli kul.

Typ det första vi ser är den här scenen, så himla fin.

Parken var väldigt fint dekorerat och hade olika temaställen i parken.

Vi hade inte köpt till åkband utan gick först runt för att se om det var något vi ville åka.

Vi hittade i alla fall massor vi inte ville åka, ingen av oss gillar när det snurrar för mycket.

Hittade lite arkadspel som var gömt undan.

Och speglar som gjorde oss väldigt långa.

Det här var en VR attraktion som såg väldigt spännande ut.

Var så himla glad att det var mulet den här dagen för jag hade nog inte klarat av en till dag med så mycket sol som vi hade dagen innan. Har blivit typ brun på armarna, lätt bränd på benen och bröstkorgen.

Det var många fina små trädgårdar runt omkring i Tivoli.

Sen ville Martin ta en ölpaus och dricka i Gröften.

Vi fick besök av en påfågel och hennes kyckling. Påfågeln bråkade med en and och attackerade den för att den åt på samma ställe som dem. Det gick bra, påfågeln och kycklingen gick sin väg.

Vi åt varsin äppelpaj och tittade på folk. Sen gick vi och åkte två grejer, något med alperna och en i minerna. Alperna kittlade massvis i magen. Hade lätt köpt ett åkband och kört den om och om igen.

Det såldes fina take away koppar till ölen.

Nu var vi stort sett färdiga, men eftersom att vi hade en del tid kvar besökte vi akvariet.

I slutet av vistelsen i Tivoli började det regna massvis. Vi flydde tillbaka till hotellet och satte oss i hotellbaren och drack varsin drink medans vi väntade på att regnet skulle sluta eller om vi bara skulle ta en taxi till båten.
Tack och lov slutade det regna, så vi gick till shufflebussen som körde oss till båten.

Efter att vi checkat in gick vi och satte oss vid baren ute på däck. Tyvärr blåste och regnade det massvis, men vi hade lyckats ta den enda platsen som var torr.

Men vi var glada för det.
Det kom en norsk kvinna och hennes son och satte sig med oss och pratade lite. Blev lite obehagligt tillslut då kvinnan delade med sig lite väl privata detaljer och verkade aningens manisk. Fick sen gömma oss runt omkring i båten för att slippa henne. Men vi sa ifrån till personalen att hon inte mådde så bra, såg att hon fik hjälp senare.

Sen gick vi högre upp på båten för att se lite på Sverige.

Det blåste och var hemskt kallt, så var inte där så länge.

Vi gick sen ned för att se om det var plats i middagsbufféen, vilket det var. Så vi åt hemskt mycket mat.

Sen spenderade vi ett tag i arkadhallen och spelade ett av våra favoritspel. Martin säger att det här är bilden vi ska använda när Martin blir tokig i vapen.

Sen vipps är det dagen efter och vi var snart framme i Oslo.

Det var det från våran lilla resa till Köpenhamn.