onsdag 15 juni 2016

Water pearls

Som jag har visat upp tidigare i min senaste veckosammanfattning + sammanställningsinlägg av Instagrambilder, så har jag beställt hem massvis av små kulor. Dessa kulorna kallas för water pearls och används till bland annat att ha i blomvaser istället för vatten eller som dekoration i vaser och så flytljus på dessa. Det tar ett par timmar i vatten innan de har nått sin fulla storlek. Och tänk på att de tar upp mer plats än det man tror. Jag var tvungen att byta skål en gång för jag hade felberäknat hur stora de skulle bli ganska rejält och de växte ur den första skålen. 

Jag vet inte helt hur de fungerar, men de innehåller något som absorberar upp vatten och kulorna växer i storlek och blir som små studsbollar. Trycker man för hårt på dem går de sönder och de är väldigt geléiga. 

Jag har beställt mina från Ebay och betalade lite över 8 kr för 1000 st. Det finns en större storlek än de jag beställde och hos vissa ebay-säljare finns möjligheten att köpa större mängder (hittade en som sålde 55000 för 200 kr bland annat). 

Något som är speciellt med dessa är att de genomskinliga har samma ljusbrytning som vatten = de syns inte i ett vattenglas. Ganska så coolt måste jag säga. 

P6070015
Kulorna kom i små påsar med ca 100 st i varje påse. 

P6070016
De växer sig i lite olika storlekar, den orangea är närmare 1,5 cm när den legat länge i vatten. Några var mer ovala som den rosa och ett par var trasiga redan i vattnet. 

P6070007
De fyller fint upp en liten skål. Just nu använder jag dem till inget annat än att bara ta på. 

P6070010

P6070022
De är väldigt svala att ta på och fuktiga. 

4 kommentarer:

  1. haha sådana är så roliga!!

    SvaraRadera
  2. Man kan göra såå fina blomsterdekorationer med dessa kulor :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig :D ska testa det en dag :)

      Radera

TBT Mina födelsedagar

På måndag blir jag 27 år. Känns som nyss jag blev 21, men så är det. Dagen kommer att firas med avslutningsceremoni på skolan, sen middag ...