tisdag 7 juni 2016

En dag i båten

I torsdags frågade mamma om jag ville komma till Hovedöya och hänga i deras båt. Jag skulle ändå bara läsa till tentan och kan lika gärna göra det på en solig ö som på balkongen. 

 Efter lite packande, en promenad, t-baneresa och båttur så var jag framme och kunde hänga på bryggan. 

 Det är så otroligt lugnt och skönt där. 
Jag och mamma badade lite och pratade om allt möjligt.

 Men efter en stund började det åska och regna lite grann och vi flydde till båten. 

 Där blev det lite fika. 
(Testade ut en inställning på mobilen där man kan ställa in skärpedjupet)

 Men sen efter en stund kom solen fram och vi hängde på bryggan igen. 

Det är så otroligt skönt att kunna hänga på båten.

 Jag börjar få en fin färg på smalbenen, men vaderna är fortfarande väldigt bleka.

 När klockan närmade sig halv åtta bytte vi om till torra kläder och gick upp för att grilla med de andra som har båten där. 


 Även om jag inte pratade med andra än min familj var det väldigt trevligt. 

 Efter maten gick vi och utforskade ön. 
Hovedöya ligger ca fem minuter från Aker Brygge och har massa klosterruiner och badstränder. Om sommaren är det betesmark till massa får, men alla blommor är fridlysta och det är inte lov att tälta på ön. Däremot får man sova över i båten = går att utforska ön efter att sista båten till stan gått (något vi inte gjorde nu...). 


 Vi letade reda på var fåren var och stod och tittade på dem. 
Förra året var det hål i staketet = lösa får överallt på ön. 

 Kunde ju ha varit på ett värre ställe.


 Det är så fin utsikt från ön mot Akerbrygge. 

 Min spinkliga lillasyster <3

 Sen gick vi upp och kollade på kanonerna innan vi gick tillbaka till båten och jag packade mina saker för att ta näst sista båten till fastlandet. 

Tog över en timma hem, men det var varmt så det gjorde verkligen ingenting. 

2 kommentarer:

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...