måndag 15 april 2019

Vecka 16

Hej. Sitter just nu i en shinkansen till Kobe. Vi ska dit över dagen och utforska staden och äta Kobe kött.

Det här är sista veckan i Japan. Känns både skönt att komma hem, men vill samtidigt inte resa hem. Vill vara kvar lite till, se lite mer, äta lite mer mat.
Gatorna är vita, ser ut som stora snöflingor, men det är all sakura som lämnar sina träd. Är så va kart när man står bland träden och det blåser, för det ser alldeles magiskt ut när blombladen virvlar omkring.

Den här veckan ska vi, förutom att vara i Kobe, besöka Tokyo Disney resort imorgon och på onsdag. Är ohälsosamt peppad på det här. Har längtat efter detta länge nu.
Sen de sista dagarna ska vi fortsätta utforska Tokyo. Handla massa souvenirer och presenter. Har handlat det mesta redan, men kan hitta lite mer saker.

Här kommer lite bilder. Från förra veckan.

Vi for och kollade på tempel och massa tori portar och kämpade med att få fina bilder utan massa turister. Krävde att vi gick väldigt länge, men det var det värt.

Tisdagen spenderade vi i Universal Studios Japan.

Hängde vid Hogsmead  Hogwarts, såg på dinosaurier i Jurassic Park. Blev nästan uppätna av haje  Bruce, nästan nedstänkta i Waterworld, sprang in i massa barn och Minions, hjälpte Spiderman med uppdrag och såg på Beetlejuice rockshow. En superdag.

I USJ åt vi middag i en irländsk pub. Satt nära baren och fick se det här. Såg fint ut.

Hälsade på bockande rådjur i Nara, vilket var en speciell upplevelse.

Spelade massa arkadspel. Det här tycker jag mycket om. Skulle gärna haft det i Oslo också.

Sen var det dags att lämna Osaka och komma tillbaka till Tokyo. När vi kom till hotellet var de så glada över att se oss. Pratade lite med personalen om var vi varit och vad vi gjort.

Vi hittade ett köpcenter som bara sålde gamla leksaker. Jag är helt 100 på att min barndomsbästis hade det här lekslottet. Väldigt nostalgiskt.

Saker jag köper i Japan har antingen Sailor Moon tema, Harry Potter eller Alice i Underlandet. Hittade den här gulliga dockan för en billig peng.

Besteg berg en annan dag. Har aldrig gått upp för så många berg i mitt liv som under den här resan.

Utsikten var magisk.

På kvällen hängde vi i Akihabara och gick förbi Square Enix caféet. Hade Kingdom Hearts tema. Ska tillbaka en dag för att fika lite.

Söndagen var vi i Ginza. I en del stadsdelar stänger man av gatorna för biltrafik, Ginza är en av dem. Var väldigt speciellt. Fasaderna är så himla fina i Ginza. Köpte 2 berlocker hos Pandora och massa smink.

När vi kom till hotellet åt jag lite choklad.

Hoppas du får en riktigt fin vecka.