tisdag 7 mars 2017

31 dagars utmaningen: mina topp 10 maträtter

Då har vi kommit till dag sex av 31 dagars bloggutmaningen som ska handla om mina tio favoriträtter. 
Det är ingen speciell ordning på rätterna. 

Sushi Bowl

1. Sushi
Jag äter massvis av sushi. Det är nog den maten jag äter mest av, helt seriöst. För mig är det inte ett måste att fisken är rå, helfriterade laksrulle är riktigt gott, och sen är ju scampi och kyckling en annan favorit.

2. Tacos
Ända sen jag var lite har det varit tacosfredag som gäller, och min familj är nog inte ensam om den traditionen. Är alltid lika intressant att se hur andra äter sin tacos. Jag gillar tortilla bröd, med först creme fraische, ost, kött och sen lite grönsaker (allt utom paprika, lök eller sallad). 

An offer you can't refuse hos Dögnvill

3. Hamburgare
Vi äter sällan fast food. När vi går ut och äter typisk snabbmat är det oftast på något 'finare' ställe. Jag verkligen älskar Dögnvill och deras burgare, och speciellt blåmåndag eller den på bilden, an offer you can't refuse. 

4. Pizza
Verkar som att gillar mat som går att förändra på. Så länge det är massa ost är jag nöjd.

5. Blodpudding
Det här var nog min favoritmaträtt som liten. Äter det väldigt sällan som vuxen, men det är fortfarande gott. 

6. Kycklinggryta med soya+gräddsås
Den maträtten är den bästa som mitt ex presenterade mig för. Du blandar 1 liten grädde, 1 burk creme fraische, 1-2 dl soya, chilipasta efter smak och blandar ihop. Lägg kycklingfiléer i en form och häll såsen över. Ställ formen i nedre delen av ugnen på 175 grader i typ 40 minuter. Servera med ris/quinoa. Såsen passar fin fint till andra saker än kyckling. 

Taste of China

7. Dumplings 
Samma som med sushi så är det massvis av gott att välja mellan. Det här är fortfarande en relativt ny maträtt för mig, har ätit det ca tre gånger, så håller på att lära mig vad jag gillar bäst.

Tullins café

8. Gratinerad kycklingciabatta
Jag har två maträtter jag äter hos Tullins Café och denna är den ena. Så himla gott. 

Kasbah

9. Hummus
Hummus är otroligt gott och passar suveränt med kyckling. Men det är väldigt mättande, så man behöver inte äta massvis av det. 

10. Philly steak sandwich hos Ryes. Ost, rostbiff, och sjukt gott bröd. Mer kan man inte kräva av en maträtt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...