torsdag 26 oktober 2023

Ett besök i Parken Zoo

 När farmor och farfar bodde i Eskilstuna och jag och mina syskon var där varje sommar, hade vi alltid årskort till Parken Zoo och var där flera gånger i veckan (och tillhörande poolområde). 

Jag ville givetvis besöka parken igen då jag inte varit där på över tio år. 

DSC_9255
Lite peppad på att besöka parken.

DSC_9265

DSC_9269

DSC_9278
Tivolidelen var sig lik, med en del undantag som dessa maskotar som inte fanns på min tid där.

DSC_9280
Här var huvudingången till zoodelen förr, tivolidelen var grastis när jag var liten. 

DSC_9295
Kollade in kameler. 

DSC_9303
Och här var Fantomens grotta där man kunde möta fantomen. N¨r man kom in var det en tron man kunde sitte på, till vänster var skattkammaren och till höger ett kolsvart rum med strobeljus. Var livr¨dd för det rummet och har ett minne av att jag i panik slår pannan i dörrkarmen (var kort ingång så man var tvungen att böja sig). Utanför var det vatten och ett vattenfall. På toppen där det är staket var det ett enormt klätterstativ med en lång rutschbana. 

DSC_9322
Hittade ett ukikstorn med rutschbana. 
DSC_9328
Vid piratskeppet var det grisar. Har var det skådespel förr med priater och fantomen. Man kunde träffa på pirater och/eller fantomen runt omkring i parken och få fantomens goda märke stämplat på handen eller det onda märket. 

DSC_9337

DSC_9353

DSC_9356

DSC_9360

DSC_9379
Kommer ihåg när komodovaranen flyttade in i parken. 

DSC_9383

DSC_9369

DSC_9438
Här stod vi länge och tittade på djuret som dök och simmade. 

DSC_9506
Uttrar bor visst i parken nu. 
DSC_9534
Kände att det var viktigt med djungeltema på kläderna när man skulle besöka en djurpark. 

DSC_9602

DSC_9667
Var en stor del dedikerat till smådjur som marsvin i små hus. 

DSC_9697
Och getter. 

DSC_9698
Fick mig en kompis som följde efter oss. 

DSC_9752

DSC_9733
Här bor det höns nu, men i gamla dagar var det ett stort ostslott som man kunde gå genom och se på råttor. Vi älskade att ta med farmor hit för hon var så himla rädd. 

DSC_9765

DSC_9842
Ett nytt djur som flyttat in i parken (och tagit platsen till den bästa souvenirbutiken RIP) var sandkatter. Vi stod länge, länge och tittade på gulligheten. Pratade om vad som skulle krävas av oss för att ha en sådan hemma. 

DSC_9869
Jag menar, se så bedårande?????

DSC_9934
Kollade länge på min favorit, röd panda. När jag gick på högstadiet hade jag praktik i Parken Zoo. En av uppgifterna jag gjorde var att mata röd panda ungar. Skulle g¨rna haft den biten som fast jobb. 

DSC_9972
Sen blev det middag vid hotellet igen. Var och handlade snacks och dricka till när vi skulle köra vidare norrut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...