tisdag 30 april 2019

Studio Ghibli museum, ekorrar, shabu shabu och Godzilla

Första onsdagen i Japan skulle vi iväg en bit bort. Tog t-banan och tåget...

... och så var vi här, i Studio Ghibli museet. Det var fotoförbud inne, men tog lite bilder ute. Mötte på Totoro och soot spirits i ett biljettbås.

Efter att vi fått se lite bakom några Studio Ghibli filmer gick vi genom en park. Var massvis med mer mörkrosa blommor i ett träd.

Vi gick förbi en djurpark och tänkte tja, varför inte? Känner bara att nä, djurparker i öst har inte samma djurstandard som vi har dessvärre. Var kul att kunna se massa ekorrar, de var nog de enda djuren i parken som hade det fint egentligen.
Men, de hade skulpturutställning som var väldigt fin.

Djurparken hade två delar, land och vatten. Vid vattnet var det massvis med blommor och ett fint tempel.

Kunde trampa omkring i en svan eller ro lite grann om man ville det.

Sen vipps, så var vi i Shinjuku. Jag ville äta sushi till middag, så vi började leta reda på ett ställe från Tripadvisor.

Vi hittade inte dit, men ett annat ställe som hade shabu shabu. Shabu shabu får man en gasplatta på bordet, en stor skål med buljong, grönsaker och kött. När buljongen börjar koka lägger man i grönsaker och sen köttet drar du genom vattnet tills det är genom kokat.

Var väldigt annars, men gott. En ur personalen stod bredvid vårat bord under hela måltiden och passade på. Var lite drygt och jobbigt att bli så passad på måste jag säga.

Efter maten var det mörkt ute och när vi letade efter en toa fick vi syn på Godzilla som tittade ut bakom ett höghus.

Jag har för mig att den sprutar eld ibland, men det blåste hemskt mycket den kvällen, så ingen eldsprutning dessvärre.

Vi handlade lite i en Donki, sen tog vi t-banan tillbaka till hotellet.